Arvika Ljus!

var inte rädd för mörkret

Första upplagan, ”Var inte Rädd för Mörkret”, vill presentera ett annorlunda sätt att se på mörkret: Som ljusets födelseplats, snarare än dess motsats eller dess fiende. Bli vän med mörkret, i stället för att frukta det.
Ett av Kolonins mål är att sänka trösklarna till samtidskonsten för lokalsamhället. Därför ska verken visas i det offentliga rummet mitt i Arvika, bland butiker och andra företag. Installationer ska ta plats i den de tomma, oanvända fönster som är många i vår nordiska småstad.

14 November – 19 December

Vi är mycket stolta över att presentera de 10 konstnärer som ska lysa upp Arvika i höst:

Irene Suosalo – Finland
https://www.irenesuosalo.com/

Jonas Gazell – Sverige
http://www.jonasgazell.com/

Fleeting Jewels Kyrkogatan 33 Arvika Ljus!
Jonas Gazell har speciellt för Arvika Ljus! skapat installationen som talar med den konsthistoriska traditionen genom Nam Jun Park (f 1932- d 2006).
I installationen ser man genom ett ”pephole” , det man ser är ett försök att tämja ljuset genom 6 st programmerade laserar. Som har programmerats i olika upp och ner rörelser. Lasrarna pekar mot tomma cd fodral som en gång var högst uppe i hierarkien i vår gemensamma teknologiska utvecklingen. I verket gapar dom tomma när laserljuset bryts mot plastens genomskinlighet och bildar Coronor av ljusreflektion. I mitten av installationen svävar en discoboll som återför cd fodralen till sitt ursprung. I denna uppställningen finns paralleller till Nam Jun Parks material med att låta tiden berättas av vår gemensamma lyxiga soptipp, avlagda eller förbrukad teknologi. Det slumpmässiga inslaget bli integrerad som en del av uttryck. Man måste ha tålamod i betraktandet. Låta ögon vila en stund mot den nervösa röda lasern som hoppar nervöst likt en inre nervhärva. #arvikaljus @jonasgazell

Tina Nykvist – Sverige
https://tinanykvist.se/

Tina Nykvist har gjort två verk som visa på Arvika Ljus! Du kan passera dom obemärkt , dom viskar till dig. Tina förhåller sig i sina verk till ikon(!) traditionen. Om tittar på dessa rörliga bilder är blicken det viktiga. Man upplever en sorts kontakt med bilden eller djuren. Svårigheten är att det är djur, en häst och en anka. Det är ju inte ögonen man känner sig betraktad av utan snarare rörelsen som djuren utför. Långsamt rör sig bilden vilket förstärker min upplevda kontakt med djuren och mig, ömsint. Verken skriker inte utan talar lite lågmält i gatubilden. Ankor finns i stadsparken och hästar har funnits i gatubilden, den senaste var ”skåningen” som var en välkänd figur i gatubilden i Arvika, han passerade inte obemärkt. Kanske är denna installation en hommage till att återta djuren i gatubilden, dom finns men det gäller att se dom. #arvikaljus! Tack @ljfastigheter i Arvika.

RE:DE Janove Ekstedt och Robin Anderson – Sverige
http://koloninarvika.se/?m=202006

Arvika Ljus! Storgatan, g:a la fontiane RE:DE Ekstedt/Andersson. Skugglek med konversations figurer. Speciellt för Arvika Ljus! har Ekstedt/Andersson lekt i dadaistiskt anda med material, ljus och ljud. Allt i ett välordnat kaos. Fönsterna och rummet reflekterar en flyktig berättelse om att komma hem och att vara under en monoton press, tiden går sakta, melankoliskt. Konstruktionerna för den flyktiga dadaistiska teatern som utspelas som bär spår av Leonard da Vinci konstruktioner med ett Marcel Duchamps uttryck. Hela stycket/verket är igångsatt av konversationsfigur som av tradition finns i hemmets finrum. Idag intar dessa figurer en mer dadaistiskt hållning i moderna hem. Konversationsfigurer har fått nytt liv i returposter på samtida loppmarknader. Förställer man sig en barock installation , där den gestaltande uppgiften var att skapa en helhetssyn på upplevelsen med allt från möbler, till tapeter, till bilder, till kläder. Ekstedt/Andersson har samma intentioner att ge en hel rumsupplevelsen genom skuggor, ljus och ljud . Allt mekaniskt utfört med staplande figur, skört avvägda bråten som dansar samt klanger som slumpmässigt blir till en barock inspirerande total upplevelse med ingredienser av lek, omöjligheter och blickande åt konsthistorien i en samtidskompott. #arvikaljus @janeks @rO6ln

Oona Libens – Belgien
www.oonalibens.com

Oona Libens, Kyrkogatan 30, Arvika. Arvika Ljus!
Speciellt för Arvika Ljus! har Oona Libens skapat ett ljusverk som vill ge dig nya ögon på konsthistorien. Likt skärvor och minnesfragment delar Oona Libens upp en historisk söndertittade målning av 1500 tals målaren Pieter Brueghel d.ä. (Bondbröllop 1568)
Oona försöker få betraktaren att se målningen på ett nytt sätt, förnya mina ögon eller kanske förvirra. Original målningen visar ett belgiskt bondbröllop, festen flödar.Den sönderbrutna installation gör att hela bondbröllopet börjar dansa med speglingar och reflektioner i lågmälda maskiner som betraktare har en aning om hur dom fungerar. Man förstår hur allt fungerar(!) för en stund genom ett komprimerat virrevarr, en bit av konsthistorien som får nya ögon. Det är en viktig ingrediens i detta verk, inget hokuspokus. Stanna en stund och bli upptagen av spegeldansen. Tankar och ögon får dansa en stund. #arvikaljus @oonalibens

Off Highway – Sverige
https://www.offhighway.se/

Floating Spectrum – Taiwan
https://floatingspectrum.com

Jenny Soep, Scotland
https://www.jennysoep.com/

Kyrkogatan 42, fönstergalleriet, Kolonin Jenny Soep, Skottland har för Arvika Ljus! skapat ett verk som dokumenterar en händelsen med briljans för både papper och för digitala medier. Jenny Soep kan ses som en modern ”gåramålare” där hon arbetar intensivt med att beskriva evenemang utan ord, men med pennan mot pappret som ritar former och händelser med subjektivt öga. Allt med en flyhänt lätthet. Berättelsen tar former och vägar som enbart Jenny Soep har en aning om vart det bär. Likväl blir allt vackert som när en ”gåramålare” beskrev egendomen för ägaren som fick sina ägor i nya ögon genom öga och pensel. Jenny Soep har en värdefull blick för ett beskrivande av det som händer just i stunden. @jennysoep #arvikaljus!

Lin de Mol, Arvika, Holland
http://www.lindemol.com

Varsågod en länk till karta över arrangemanget

Ladda ner PDF