Kolonins fönstergalleri 2 mars – 13 april 2024
Vernissage och föreläsning på Kolonin onsdag 6 mars kl 19.00
Teckningsworkshop Knöppelåsens ridskola torsdag 7 mars kl 10.00
För Kolonin ger konstnär och forskare EvaMarie Lindahl en inblick i sitt pågående arbete med konstprojektet Archive of Lost Tails, som undersöker hur den smärtsamma traditionen av svanskupering av hästar kan spåras genom konsthistoriens målningar. Välkomna på vernissage, föreläsning och veganskt fika onsdag 6 mars kl 19.00.
Dagen efter, torsdag 7 mars, åker vi som vill tillsammans med EvaMarie Lindahl till Knöppelåsen för att teckna hästar i Rosa Bonheurs anda. Samåkning kl 9.30 från Kolonin, anmälan till koloninarvika@gmail.com.
EvaMarie berättar om projektet:
Under flera års tid har jag varit upptagen av den franska djurmålaren Rosa Bonheur, som föddes i Frankrike och levde där åren 1822-1899. Jag har fascinerats av hennes motivval, format, livsstil och de historier som omger hennes person. Men framför allt är jag gripen av hennes förmåga att återge de icke-mänskliga personligheter hon porträtterar. I ett tidigare projekt har jag utgått från Rosa Bonheurs målning The Horse Fair där två svanskuperade hästar står i centrum och det är detta tidigare arbete som nu ligger till grund för det konstnärligt undersökande projektet Archive of Lost Tails. Hur kommer det sig att denna grymma tradition upprätthållits av vad som tycks vara estetiska principer? Hur avbildas denna, för hästarna, mycket smärtsamma och livshotande praktik genom konsthistorien? Vilka spår av praktik och tradition har dokumenterats av konstnärer? Och vad skulle hästarna berätta för oss om denna tradition om vi kunde höra dem?
I fönstergalleriet kommer jag visa ett urval ur mitt arbetsarkiv av målningar som föreställer hästar vars svansar kuperats, klippts eller bundits upp. Utställningen finns på plats i fönstergalleriet från och med 2 mars.
EvaMarie Lindahl, PhD, är verksam som bildkonstnär och baserad i Sverige. Hennes researchbaserade konstprojekt befinner sig i skärningspunkten mellan kritiska djurstudier, bildkonst och aktivism. Lindahl har utvecklat en konstpraktik som omfattar storskaliga blyertsteckningar så väl som textbaserade performanceverk. I sina projekt ifrågasätter Lindahl ständigt skrivningen av konsthistoria från en antropocentrisk och patriarkal position genom att korrigera, skriva om och föreställa sig nya (konst)historier. Lindahl innehar en doktorsexamen från Edge Hill University (UK) som erhölls vid The Centre for Human Animal Studies 2022.
Arrangemanget är del av Kolonins projekt Habitat som vi driver under hela 2024. Under året bjuder vi in ett antal konstnärskap som utforskar förhållandet mellan människa och natur genom möten mellan konstnärer, andra aktörer och publik i samtal, konstnärlig praktik och framtidsskapande, med stöd av Kulturrådet och Region Värmland.