Två sprakande dagar – 22–23 augusti – fyllda med upplevelser att plocka fram ur minneslådan när hösten kommer smygande med regn, räkningar och raggsockor.
Vi snackar musik, performance, mat, tält, mygg (såklart – de har VIP-band), experiment och möten med språk och uttryck du inte visste att du behövde i ditt liv. En härlig röra – precis som det ska vara när det brusar till på riktigt.
Och ja, vi kommer att bjuda på en och annan musikalisk överraskning – sådana som får både ögonbryn och mungipor att höjas.
Vi börjar med det viktigaste: maten. För vad vore ett festivalhjärta utan en foodtruck i närheten? Vi gör allt vi kan för att rulla in godsaker på hjul – från het thai till snäll tempeh – så kom hungrig och nyfiken! Dryck? Ta gärna med din egen (ja, vi litar på dig), men vi serverar lättöl och kaffe till törstiga själar som vill varva ner eller varva upp.
Ta med barnen, mormor, farfar, grannen med luftgitarren, eller någon vuxen du vågar dansa fritt med. Sprid glädjen som konfetti – vi fixar färgpaletten och tänder elden. Spetsa öronen för nya ljud, snöra på dansskorna (eller sparka av dig dem – barfota går utmärkt).
Vi kommer trycka in överraskningar i mellanakterna, ingen lugn stund.
Välkommen till Bruset. Vi hörs, syns – och känns.

Line up 2025


Line up

Tolv Man Stark är en svensk folkmusiktrio verksam i en slags neofolkstil, med rötter i traditionella melodier men med moderna arrangemang som blandar akustiska och elektroniska instrument. De skapar en ljudbild som beskrivits som både “kraftfull, drömsk och vacker” samt förmågan att sätta ett “kokande dansgolv” i rörelse.

Peter Bryngelsson fyller 70 nu i höst och firar med att åka på turné, där han spelar och berättar om alla de musikaliska projekt han hittat på och lett genom åren. Bland annat legendariska Ragnarök, funkiga Kung Tung, det poetiskt experimentella Triangulus tillsammans med Björn J:son Lind (från Arvika), det rytmglada Urban Turban, lekfulla Bossebandet och jordnära Jordmån – nästan alla inspelade i Koppom i västra Värmland.
Bryngelsson är en mångsidig musiker, kompositör och producent som rört sig fritt mellan rock, jazz, folk, experimentell musik och filmmusik. Han har skrivit för teater och film, samarbetat med några av landets mest färgstarka artister och alltid gått sin egen väg – ofta långt från det förutsägbara. Hans musik kännetecknas av starka bilder, oväntade klanger och en nyfikenhet som aldrig verkar ta slut.
Spelningen på Bruset blir premiären för turnén – en chans att vara med från allra första ton, när 50 års musik och berättelser får nytt liv på scen.


Sledge Duo

Ur källarlokaler och kalla loopar föddes Sledge duo – en metalcore/industrial-duo som sedan 2008 har skapat sin egen väg genom oljud och motstånd. Allt är självgjort: beatsen, skriken, maskinerna.
På scen blir Sledge duo något mer än bara musik. Det är performance – en attack av stroboskop, rök, svett och förvridna kroppar. Inget är förinspelat. Allt är på gränsen.
Med ett ljud som blandar brutala riff, elektroniskt industribrus och nedpitchade breakdowns skapar Sledge en upplevelse som känns – i bröstkorgen, i luften, i efterklangen.
Nu söker dom sammanhang där ljudet får växa. För Sledge duo står inte still – de slår sig fram.


https://www.facebook.com/cheapimitation/
I ett hörn av Göteborg, bland regn och industri, möttes två konstnärer – Ann-Charlotte Rugfelt och Anders Olofson. Tillsammans blev de Cheap Imitation, en duo som lät som ingenting annat, men påminde om allt vi glömt att lyssna på.
Med gamla Casiotone-synthar, loopar och trasiga rytmer bygger de musik som rör sig mellan dub, punk och tystnad – alltid med ett öra mot John Cage och ett hjärta i DIY-estetik. Inget är tillrättalagt. Allt är levande.
I sin replokal Cheap Fabriken spelar de in skev pop med eko och felmarginaler, och på scen förvandlas varje spelning till ett nytt experiment. De delar glimtar på Instagram, släpper musik på Bandcamp och förblir en hemlighet du gärna viskar vidare.
Cheap Imitation är inte bara musik – det är en pågående fråga: vad hör du, när du verkligen lyssnar?



Pink Nun startade sin musikresa hösten 2022 och har under det senaste året spelat in 10 låtar som nu är redo att sprida energi och glädje till alla svältfödda Nunkies där ute.
Pink Nun gör catchy, dansbar och energisk rock inspirerad av new wave, pop, punk, indie och garage – men med ett tydligt eget sound och en här-och-nu-känsla.
Medlemmar:
- Annette Gil – sång
- Mattias Hellberg – gitarr, bas och sång
- Ole Tom Torjussen – trummor
På scen får de sällskap av prospect nun Søren Hunskaar på bas.
Lite mer om medlemmarna:
Annette Gil var sångerska, låtskrivare och keyboardist i bandet Seven (1999–2009). Hon har också släppt tre soloalbum mellan 2013 och 2021 och gästar på Gothministers tre senaste album.
Mattias Hellberg har släppt fem soloalbum och fyra med duon Hederos/Hellberg. Han har turnerat med band som The Hellacopters och The Soundtrack of Our Lives och spelat med stora artister som Håkan Hellström, Stefan Sundström, Janove och Erlend Ropstad. Dessutom var han grundare och sångare i Nymphet Noodlers.
Ole Tom Torjussen spelar trummor i band som Aunt Mary, Annette Gil (tre album) och Easy Riders (Michael Krohn). Han har spelat på sex album och två EP:s med bandet Seven, där han också varit med och skrivit låtar. Utöver det jobbar han som inspelningsledare, producent och mixare för olika band och artister.
https://www.facebook.com/pinknunmusic



Manu Louis, (Belgium)
http://www.louislouis.org/web/


Lördag 23 augusti öppnar kl 13.00
Lördag Kl 16.00

MENSWERK (Värmland)
Under det senaste året har Menswerk gjort succé i Livekarusellen, spenderat tid i studion och snart släpper de sina första singlar. Med influenser från punk, americana och rock skapar de ett unikt sound där olika instrument möts.
Värmländsk banjoprogg! Det är rock, det är punk, det är visor och kärringfasoner. Med värmländska uttryck och såväl humor som allvar levererar Menswerk bitska samhällsaktuella texter, stämsång och ett rejält gung. Medryckande och träffsäkert – tre kvinnor med välbehövlig attityd!
Menswerk startade 2018 i Karlstad som en duo med Anna-Maria Lindh (banjo, stomp) och Johanna Svedlund (gitarr). Något år senare anslöt Pia Wennerström (bas) och trion har sedan dess spelat runt om i Värmland och Närke på bland annat Nöjesfabriken, Live at Heart, Mariebergsskogen, Viksholmsfestivalen och olika pubar. 12 singlar är släppta och till hösten är de aktuella med en vinyl för Coop Records.
https://open.spotify.com/artist/00wFSXEoB1j2zaCAi8q6BB?si=rl8cTZOASYKbpA_M71B88A


Mats Gustafsson, Sofia Jernberg
När saxofonisten Mats Gustafsson möter vokalisten Sofia Jernberg uppstår inte bara musik – det uppstår ett fysiskt samtal, i andetag, i skrik, i viskningar. Två gränslösa improvisatörer med varsitt eget språk, men en gemensam vilja: att tänja på rummet, kroppen och ljudets yttersta gränser.
Gustafssons kraftfulla attack och klangrika brus samsas med Jernbergs orädda röstteknik – lika mycket experiment som känsla. Tillsammans skapar de något rituellt, rått och levande – musik som inte ber om lov, men alltid kräver lyssning.
Ett möte mellan luft och eld, struktur och kaos.


Lördag kl 19.00

Audiocopter är en svensk musikduo bestående av performanceartisten Emelie Markgren, från Hälsingland, och Sebastian Öberg, Grammis-belönade cellisten från bland annat Fläskkvartetten, Älgarnas Trädgård, Fläsket Brinner, Tant Strul etc. Tillsammans skapar de experimentell pop, där Markgren är den huvudsakliga låtskrivaren och Öberg den huvudsakliga skaparen av ljudkompositioner och arrangemang. Audiocopter utforskar moderna ljudbilder och kombinerar dem med influenser från olika genrer, vilket ger musiken en kreativ prägel.
Gruppen har döpt sig efter namnet på Sebastian Öbergs ljudinstallation. När de spelar live har de med sig Audiocoptern på scen och använder den i realtid som en roterande högtalare. Audiocoptern skapar en cirkulerande ljudbild och konstruerades från början som ett audiovisuellt experiment.
Utöver deras musik skapar duon egenartade musikvideor och har varit delaktiga i filmprojekt som Audiocopter and the Midnight Sun, som presenterats på filmfestivaler i Europa.Det var 2021 som de två träffades i samband med Supermarket Art Fair på Stadsgårdsterminalen i Stockholm. Sebastian var där med de snurrande högtalarhornen, vevcello, samplingar och rytmer, över vilka Emelie oförberett kom att dansa, kula och sjunga. Det spontana samarbetet gav mersmak och utmynnade i konstellationen Audiocopter.
https://youtu.be/QJCKuYzVWUs?si=pKDlbLgSOEdsi0kh


Havsmörker (AX/NO) utforskar den samtida musiken som ett traditionsburet och rumsbundet fenomen. Anton Johansson och Axel Hjo arbetar konceptuellt med fältinspelningar, analog syntes och de akustiska instrumentens allra minsta ljud och dissonanser för att påminna om människans och naturens storslagna sårbarhet. EP:n Dimma släpptes på Stockholmsbaserade Supertraditional Records i mars 2023 och sedan dess har duon uppträtt i allt från åländska skärgårdskyrkor till festivaler som Nordic Bridges i Toronto, Nordische Filmtage i Hamburg, Vill Vill Vest i Bergen och Kokong på Åland.


Efter 20 år som rytmisk motor i Håkan Hellströms band har Labbe Grimelund och Finn Björnulfson tagit ett steg bort från Ullevi. Klivit ner på klubben och bildat Bongo Riot GBG. En ohelig allians av trummor, percussion och elektroniska rytmer. En självklar duo som suddat ut gränserna – Manchester, Rio eller Gårda har aldrig varit så nära varandra.
Allt började för ett par år sedan. Tidigt på morgonen eller sent på kvällen? Det beror på vem man frågar. Men den sommarens turné tillsammans med Göteborgs popkung gick mot sitt slut.
– Jag och Finn har ju trummat på ett otaligt antal efterfester när musiken stängts av, så även den där natten. Och någonstans i dimman gick det väl upp för oss att vi skulle få abstinens om vi inte fick spela ihop på ett tag. Då föddes idén om att ta efterfesten, trummorna, djn och rytmerna vidare till något mer beständigt, berättar Labbe.
Ett sensommarmöte, ett kärleksbarn – Bongo Riot GBG hade fötts. Duon beskriver sig som en nydanande klubbakt som rör sig i ett gränsland. Där trummorna möter djns inspelade toner och gränsen mellan livetoner och djns discobeat suddats ut. En elektronisk ceremoni ledd av partygudens mest hängivna undersåtar.
– Egentligen är stegen från efterfesten till dansgolven ganska få. Vi älskar att dansa och det finns massa bra musik där ute som går att ta vidare med hjälp av just det vi gör. Snart märkte vi att just att addera trummor och precession gjorde något med dansgolvet. Kaos och extas kändes plötsligt mycket närmare, precis som vi ville ha det, berättar Finn. Musikaliskt rör sig duon nästintill gränslöst och ohämmat mellan Manchester-disco, indie-samba, houzy-afro och har jämförts med Basement Jaxx och Safri Duo.


Show with Manu

Med ett entourage av elektroniska instrument och videoprojektioner som spänner från popikoner till djurvärld, förvandlar Manu Louis varje scen till en visuell och musikalisk happening. Hans framträdanden börjar som konserter – men slutar ofta i spontana dansgolv.
Musiken är ett intelligent kaos där hög och låg kultur krockar med vilje: chanson française med dissidentton, gammal new beat, art-pop, hard bop och samplingar av både genier och gladamatörer. Resultatet blir både provocerande och lekfullt – ett ständigt experiment i avkontextualisering.
Manu Louis bygger inte broar – han laddar dem med ström.



